• ‘Misrule’ and ‘Flyting’: the language of inversion in William Shakespeare’s The Taming of the Shrew
  • ‘Misure‘ e ‘Flyting’: il linguaggio dell'inversione in The Taming of the Shrew di William Shakespeare
  • Del Villano, Bianca

Description

  • This essay aims to analyze some specific aspects of the relationship between Shakespeare’s comedic language and the popular culture of the English Renaissance, starting from the application and redefinition of Bakhtin’s interpretative paradigm of the Carnival. Though not identical to the French and European Carnival, many Medieval popular festivities in England were characterized by a similar world-upside-down logic. For example, the election of a Lord of Misrule – linked to a very popular collective festivity – was responsible for a parodic reorganization of the ‘real life’, in which the King – at least for one day – belonged to the lowest rank of the population and was given the power of mocking and ridiculing any member of the community, including the most authoritative ones.When the disintegration of the Medieval communal world reaches its highpoint in the sixteenth century, under the weight of the economy of enclosures, the new mercantilism and the move from country to city, the motif of the inversion of roles becomes central throughout the Elizabethan theater, and in particular in Shakespeare’s drama, in which it is used to problematize and re-conceptualize a world challenged by an unprecedented social mobility.Significant, in this sense, appears to be The Taming of the Shrew, in which the trope of the inversion is shaped as a 'reverse inversion', a dramatic device that reinterprets the Misrule of tradition through: 1) metatheatrical devices; 2) language games, such as flyting); 3) the questioning of social and gender roles. This paper focuses specifically on these aspects of the play. 
  • Pur non avendo avuto un vero e proprio Carnevale, il Medioevo inglese vanta la presenza di festività con funzioni del tutto simili a quelle consacrate alla critica dallo studio di Bachtin sull'opera di Rabelais e la cultura popolare. Da cronache e resoconti del tempo emergono riferimenti a momenti di svago collettivo durante il quale l’elezione di un Lord of Misrule origina un "mondo alla rovescia" in cui si dà vita a imitazioni parodiche o attacchi burleschi all’indirizzo dei potenti e delle autorità. Nello spazio riconoscibile del mercato e nel nome del Lord of Misrule, ogni trasgressione ai "normali" codici del buon comportamento è possibile in virtù di un tacito gioco che affida al riso una funzione distanziante e ritualistica.Quando la disgregazione delle comunità arriva al suo culmine nel Cinquecento, sotto il peso dell’economia delle enclosures, del nuovo mercantilismo e del conseguente esodo dalle compagne alle città, il gioco del sovvertimento – nel frattempo già filtrato in alcune forme di rappresentazione teatrale delle origini – diviene un motivo centrale nel ricercato teatro elisabettiano e in particolare nella drammaturgia shakespeariana che lo concettualizza come inversione non più interessata solo al capovolgimento tra vertice e base della scala gerarchica, bensì intesa come dispositivo in grado di esprimere e rappresentare (forse paradossalmente a ordinare) la confusione di soggetti stravolti da una mobilità sociale senza precedenti.Rilevante, in questo senso, è una delle prime commedie di Shakespeare, The Taming of the Shrew, in cui il tropo dell’inversione si articola attraverso l’originale elaborazione di una ‘inversione dell’inversione’, un device drammaturgico che reinterpreta il Misrule della tradizione, attraverso: 1) espedienti metateatrali; 2) fusione tra linguaggio cortese e scortese presentando esempi dell'antica pratica del flyting; 3) la problematizzazione dei ruoli sociali e di genere. La comunicazione che propongo analizza brevemente le forme del popolaresco in Inghilterra per soffermarsi con maggiore attenzione sul teatro shakespeariano e in particolare su La bisbetica domata.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations