• A grotesque carnival on the sea: twentieth-century revisitings of the “Ship of fools” (from Conrad to Fellini)
  • Un grottesco carnevale sul mare: rivisitazioni novecentesche della "nave dei folli" (da Conrad a Fellini)
  • Lago, Paolo

Description

  • This essay offers, through a comparative reading, an analysis of the survival of the grotesques and carnival elements, studied by Michail Bachtin, in the representation of new “ships of fools” in some novels and films in the twentieth-century. Some ships in Joseph Conrad’s and Louis-Ferdinand Céline’s novels (Typhoon, 1902, The Shadow-Line, 1917, Voyage au bout de la nuit, 1932) are full of sick bodies depicted as grotesques carnival masks, the same bodies that we can find on the “death ship”, destined to shipwreck, in the homonymous novel by B. Traven (The Death Ship, 1926). In the tale Un viaje terrible (1941) by Roberto Arlt and in the novel Ship of Fools (1962) by Katherine Anne Porter, the ship of fools is a metaphoric microcosm where is reflected the whole humanity. On the other hand, Federico Fellini reproposes the grotesques and carnival characteristics in the representation of body, especially regard to characters embarked on Lica’s ship in the Fellini-Satyricon (1969) or on the ship in E la nave va (1983). The survival of the ship of fools, in the twentieth-century, therefore, is characterized by a constant reference to ‘grotesque’ and carnival studied by Bachtin.
  • Questo saggio si propone di analizzare, per mezzo di un’analisi comparata, la sopravvivenza dei tratti grotteschi e degli elementi carnevaleschi studiati da Michail Bachtin nella rappresentazione di nuove “navi dei folli” in alcuni romanzi e film del Novecento.  Le navi raccontate da Joseph Conrad e Louis-Ferdinand Céline  (in Typhoon, 1902, in The Shadow-Line, 1917 e in Voyage au bout de la nuit, 1932) sono cariche di corpi segnati dalla malattia e dal disfacimento, rappresentati come grottesche maschere di carnevale, che ritroviamo anche sulla “nave morta”, destinata al naufragio, nell’omonimo romanzo di B. Traven (The Death Ship, 1926). Nel racconto lungo Un viaggio terribile (Un viaje terrible, 1941) di Roberto Arlt e nel romanzo La nave dei folli (Ship of Fools, 1962) di Katherine Anne Porter, la nave dei folli è un microcosmo metaforico nel quale si rispecchia carnevalescamente l’intera umanità. Federico Fellini, invece, sembra recuperare soprattutto i tratti grotteschi e ‘carnevaleschi’ nella rappresentazione del corpo: pensiamo ai personaggi imbarcati sulla nave di Lica nel Fellini-Satyricon (1969) o a quelli di E la nave va (1983). La sopravvivenza della nave dei folli, nel Novecento, è perciò segnata da un costante rimando al grottesco e al carnevalesco analizzato da Bachtin.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations