• The national project for Roma, Sinti and Caminanti children inclusion: A Socio-Anthropological overview
  • Progetto Nazionale per l’inclusione e l’integrazione dei bambini rom, sinti e caminanti: Uno sguardo socio-antropologico
  • Persico, Greta
  • Sarcinelli, Alice Sophie

Description

  • The article develops a critical, applied and interdisciplinary perspective, to contrast anti-Gypsyism.  The research has been carried out within the “National Project for Inclusion and Integration of Roma children, Sinti and Caminanti”, realized during 2013/14 in the city of Milan. The theoretical frame refers to different dimensions, respectively represented by the paradigm of contrast of anti-Gypsyism, the researches focused on educational policies towards Roma children and the inclusive education theory. Within this framework, the article analyses the assumptions on which the whole intervention was based and will provide an ethnographic account of the training activities carried out with the contribution of the authors in two schools in Milan. Based on these data, the article highlights the elements of continuity and discontinuity in educational policy toward Roma children and their families implemented in the city in the last years. The article analyses eventually the results of the training that was carried out, highlighting the effects produced by the interaction between research and reality. The analysis aims at revealing that anti-Gypsysm is, paradoxically, necessary for the emergence of the opposite paradigm (“contrasting anti-Gypsyism”), within which discourses are produced, funds are allocated, and the projects and careers of “opponents to anti-Gypsyism” are advanced.
  • Questo articolo sperimenta una prospettiva critica, applicata ed interdisciplinare al contrasto all’antiziganismo. La ricerca è stata svolta nell’ambito del Progetto Nazionale per l'Inclusione e l'integrazione dei bambini rom, sinti e caminanti, realizzato nell'arco dell'anno scolastico 2013/14 nella città di Milano. La cornice teorica di riferimento afferisce a differenti orizzonti: verranno presi in considerazione il paradigma del contrasto all’antiziganismo, le ricerche relative alle politiche educative nei confronti dei bambini e delle bambine rom e verrà fatto un accenno alla teoria della didattica inclusiva. In questo quadro analizzeremo le premesse sulle quali si basava la declinazione milanese dell’intervento nonché le attività formative realizzate all’interno di due scuole cittadine. Tali azioni hanno coinvolto le due autrici in qualità di formatrici. A partire da una analisi delle azioni del progetto verranno evidenziati gli elementi di continuità e discontinuità rispetto a politiche educative rivolte ai minori rom e alle loro famiglie attuate in città nel passato. Infine, a partire dagli esiti della formazione verranno esaminati gli effetti prodotti dall'interazione tra il mondo della ricerca e la realtà sociale. Il quadro che ne deriva evidenzia come il paradigma dell’antiziganismo sia la condizione necessaria per far emergere il paradigma opposto, quello dell’anti-antiziganismo, entro cui si producono discorsi, si destinano finanziamenti, si elaborano progetti e carriere degli “oppositori dell'antiziganismo”.

Date

  • 2017-07-17

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations