• Cassandra: logos and katastrophé on the Greek contemporary stage
  • Cassandra: logos e katastrophé sulla scena greca contemporanea
  • Tentorio, Gilda

Description

  • In Greece, contemporary literature and theatre often resort to myth, above all to the Atrides, when they reflect on their recent history. In the last few years the theatre has been interested in Cassandra, the enigmatic prophetess who is the last witness of the collapse of civilization and visits our present on the weak raft of Memory and Tradition. Ancient Greeks killed her but modern Greeks still need her: in a country severely affected by the crisis, they are unable to describe the catastrophe. The authors focus on the problem of the logos: which language will Cassandra use to talk to XXI century? They also wonder which is her home in the post-mythical and post-modern era. The aim of this paper is to underline the original Greek approach to this mythical character: three paradigmatic plays (Flourakis’ Kassy, 2006; Pontikas’ Neighing, 2009; Dimitriadis’ Annunciation of Cassandra, 2009) employ a frantic, anti-conventional narration in the attempt to find the logos that conveys what can hardly be disclosed. 
  • In Grecia la riflessione sui drammi della storia recente è spesso passata, in letteratura e soprattutto a teatro, attraverso le rifrazioni dell’immaginario mitico, serbatoio culturale e identitario. Il ciclo degli Atridi ha offerto le rievocazioni più numerose e negli ultimi anni si guarda con interesse all’enigmatica figura di Cassandra: dopo gli orrori di Troia, diventa ultima testimone anche del naufragio della civiltà, e ora visita il nostro presente sulla fragile zattera della Memoria e della Tradizione. Straniera e chiaroveggente, ha il privilegio di uno sguardo critico e lucido: i Greci di ieri l’hanno uccisa e i Greci di oggi, in un Paese sconvolto dalla crisi, chiedono a lei il logos per dire la catastrofe. Diversi sono i grumi problematici intorno a cui si concentrano gli autori. Quale lingua sceglierà Cassandra per parlare al XXI secolo? E ancora: qual è la sua dimora, nell’epoca post-mitica e post-moderna? Nell’articolo si presentano tre opere significative (Kassy di Flourakis, 2006; Nitrito di Pontikas, 2009; Annunciazione di Cassandra di Dimitriadis, 2009), che rappresentano un’indagine originale sulla lingua e la sua capacità (e impotenza) del dire. 

Date

  • 2017-12-01

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations