• Mildred Pierce: ‘remarriage melodrama’ among novel, cinema and television
  • Mildred Pierce: 'melodramma del rimatrimonio' tra romanzo, cinema e televisione
  • Busni, Simona

Description

  • PurposeThis essay intends to analyze melodrama, in its enigmatic and heterogeneous essence, through a female character: Mildred Pierce, protagonist of the novel by the American writer James M. Cain (1941), of the film by Michael Curtiz (1945) and the miniseries by Todd Haynes (HBO, 2011) – three different works and the same title, which coincides with her name. Mildred’s story reinterprets the rhetorical myth of the melodramatic unknown women, those heroines searching for an existential way to state the right to tell their stories.       MethodologyParaphrasing Stanley Cavell, author of a famous philosophical theory on cinematographic genres, that of Mildred Pierce’s could be defined a remarriage melodrama, namely a version of the story where we can find the restoration of the first marriage although in a melodramatic context of avoidance. The first step regards a rhetorical datum, that is the negation as the (re)generative tool in a system within which it’s possible to obtain a particular kind of melodrama from a certain comedy. Then this datum is incorporated in a wider philosophical perspective – concerning language, skepticism and the concept of “unknowness” – and it’s compared with the main theories about melodrama, from literature to cinema (Frye, Brooks, Elsaesser, Doane, Williams, Cook), until the implications connected to TV seriality (Mittel).         Results/FindingsThrough the case “Mildred Pierce” in its different versions, using categories belonging to philosophical reflection, it’s possible to test the theoretical strength of melodrama as crucial and constant mode of modern imagination, as well as to reread its potentialities as intermedial genre.
  • PurposeIl saggio si propone di analizzare il melodramma, nella sua essenza enigmatica ed eterogenea, a partire da un personaggio femminile: Mildred Pierce, protagonista del romanzo omonimo dello scrittore statunitense James M. Cain (1941), del film Il romanzo di Mildred (M. Curtiz, 1945) e della miniserie televisiva HBO Mildred Pierce (T. Haynes, 2011). La vicenda di Mildred reinterpreta il mito retorico delle unknown women melodrammatiche, eroine alla ricerca di una modalità esistenziale in grado di attestare il diritto a raccontare la propria storia.MethodologyParafrasando Stanley Cavell, autore di una celebre teoria filosofica sui generi cinematografici, quello di Mildred Peirce potrebbe essere definito un melodramma del rimatrimonio, ossia una versione della storia in cui in cui si verifica il ripristino finale del primo matrimonio seppure in un contesto elusivo melodrammatico. Si parte, dunque, da un dato retorico, ossia dalla negazione come strumento (ri)generativo in un sistema all’interno del quale è possibile ottenere un particolare tipo melodramma da una certa commedia. Tale dato viene poi incluso in una più ampia prospettiva filosofica – concernente il linguaggio, lo scetticismo e il concetto di “unknowness” – e messo a confronto con le principali teorie sul melodramma, dalla letteratura al cinema (Frye, Brooks, Elsaesser, Doane, Williams, Cook), fino ad arrivare alle implicazioni legate alla serialità televisiva (Mittel).Results/FindingsAttraverso il caso “Mildred Pierce” nelle sue differenti versioni, utilizzando categorie afferenti alla riflessione filosofica, è possibile temprare il vigore teorico del melodramma come modalità essenziale e costante dell’immaginazione moderna, nonché rileggerne le potenzialità di genere intermediale.

Date

  • 2018-01-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf
  • image/jpeg
  • image/jpeg
  • image/jpeg
  • image/jpeg
  • image/jpeg
  • application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document

Identifier

Relations