• On contemporary drama: Sur l'avenir de la tragédie by Albert Camus
  • Il dramma del contemporaneo: Sur l’avenir de la tragédie di Albert Camus
  • Matteini, David

Description

  • This article aims to shed some light on a little-known conference that Albert Camus held in Athens in 1955: Sur l’avenir de la tragédie. The conference is part of that secondary theoretical-theatrical production, which the Nobel-winning author committed to for his whole life. To this day, this production is a very fruitful source when investigating the historical and political dynamics of post-World War II Europe.As it is often the case with Camus’ essays, the discours proceeds from a conceptual leap, linking the democratic policies of the XX century to Greek theatre in an original way. Following this same epistemological method, my essay pursues to uncover this connection and relate it to the political climate of today’s Western societies. Making use of the works of renowned scholars like Lukács and Szondi, I am going to apply the tools of historical comparative studies to justify recontextualizations and parallels that would otherwise seem unfounded or random.I will thus try to set Camus in the framework of an “alternate” political debate, which in the XX century was often overshadowed by the hegemony of Marxist and engagée critique. Today more than ever, this perspective proves extremely useful when attempting to understand the fragile balance between neo-liberal motivations and nationalistic, centralizing impulses, which marks out the third-century European man as a new tragic entity.
  • L’elaborato intende fare luce su una poco conosciuta conferenza tenuta ad Atene nel 1955 da Albert Camus: Sur l’avenir de la tragédie. Essa fa parte di quella produzione teorico-teatrale secondaria che impegnò il premio Nobel durante l’intero arco della sua vita e che rappresenta tutt’oggi un fertilissimo campo d’indagine sulle dinamiche storiche e politiche dell’Europa del secondo dopoguerra.Tipico di quei salti tematici tipici dell’opera saggistica dell’autore, il discours instaura un inedito legame tra le politiche democratiche novecentesche e le stagioni del teatro tragico. Sulla scia di questo metodo epistemologico, il nostro saggio si propone di rinvenire questa filiazione rapportandola al clima politico dell’Occidente contemporaneo. Con l’aiuto di celebri teorici della tragedia quali Lukács e Szondi, la nostra metodologia si servirà degli strumenti della comparatistica storica al fine di giustificare ricontestualizzazioni e parallelismi che apparirebbero altrimenti aleatori e privi di fondamento critico.Cercheremo quindi di inquadrare Camus in un dibattito politico “alternativo” che, se durante il Novecento è stato spesso messo in ombra dall’egemonia della critica marxista e engagée, mai come oggi si rivela illuminante nel chiarire il fragile equilibrio tra spinte neo-liberali e impulsi nazionalistico-accentratori di quella nuova entità tragica che l’uomo europeo della crisi del Duemila rappresenta.

Date

  • 2018-01-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

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