• Poetics of the Sublime. The Coro di morti, from Operette morali to Goffredo Petrassi
  • Poetiche del sublime. Il Coro di morti dalle Operette morali a Goffredo Petrassi
  • Distefano, Giovanni Vito

Description

  • In an author such as Leopardi, inclined almost entirely towards the serious and not at all devoted to the dramatic art, it is nevertheless in a small tragicomic masterpiece that the first traces of a modern aesthetic of the sublime can be detected. The paper firstly proposes a metapoetical reading of Coro di morti, aimed at observing the strong convergence existing in Leopardi’s writing between thought advancements – namely the unintelligible if unavoidable lack of happiness in the human condition – and developments concerning his poetry formal properties and his aesthetic – here the rejection of both a classicistic poetics of mimesis and a romantic sentimental one. Lastly, in the second part, the aesthetic paradigm of the Sublime is assumed as an ideal set of values, where to investigate the adaptation process linking to Leopardi’s original the musicalization composed by Goffredo Petrassi in 1941.
  • In un autore come Leopardi, incline al serio in misura apparentemente esclusiva e poco votato all’arte drammatica, è tuttavia in un piccolo capolavoro tragicomico che possono individuarsi le prime tracce di una moderna estetica del sublime. L’articolo propone innanzitutto una lettura in chiave metapoetica del Coro di morti, volta ad osservare la salda convergenza che nella scrittura leopardiana lega reciporcamente gli avanzamenti del pensiero – la verità di una condizione umana irresolubilmente e incomprensibilmente priva della felicità – e gli sviluppi attinenti al piano formale e a quello della riflessione filosofico-estetica – con la messa in discussione tanto della classicistica estetica della mimesis, quanto di quella romantica del sentimentale. Infine, nella seconda parte, il paradigma estetico del sublime fornirà i termini entro i quali tracciare una ricostruzione del procedimento adattivo che lega all’originale leopardiano la trasposizione musicale realizzata nel 1941 da Goffredo Petrassi.

Date

  • 2018-01-18

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf
  • application/pdf

Identifier

Relations