• Ernst Ludwig Kirchner: the Fascination of Otherness
  • Ernst Ludwig Kirchner: la fascinazione dell'alterità
  • Usai, Federica

Description

  • Kirchner began to be familiar with the Southern Seas Arts in 1909, when he came across the so called beams of Palau (the engraved and painted beams which decorated people’s houses in Palau). Kirchner’s style manifested itself in a complete way. That’s how the fascination for otherness started for Ernst Ludwig Kirchner: thanks to a beam coming from the far Micronesia.The topos of bathing, often treated by Kirchner and colleagues, can be seen as an intersection of several types of primitivism. All of that drives to the return or to the recreation of the urszustand: a primary, original, ancient and archaic germanic prefix Ur-. All of that recreates the life of the Southern seas without necessarily going there, showing the fascination of Kirchner.Differently from Brücke’s colleagues, Kirchner is the only one that started to extend his vocabulary by including Indian art influences. Encouraged by the collection of The Ethnography Museum of Dresda and by the Gaugin’s art, Kirchner intensifies the attendance of foreign cultures in the Library of Central Arts of Dresda’s Museums. He discovered in this way the work of the British Historian John Griffiths about paintings of Ajanta, equipped by several canvases and illustrations. 
  • Kirchner inizia a prendere confidenza con l'arte dei mari del Sud, nel 1909, quando si trova di fronte le cosiddette travi di Palau, cioè le travi intagliate e dipinte con cui erano decorate le case degli uomini nell'isola di Palau. Lo stile di Kirchner erompe così in maniera compiuta. Ecco quindi apparire la fascinazione per l’alterità in Ernst Ludwig Kirchner: grazie a una trave arrivata dalla lontana Micronesia.Anche il topos della balneazione, spesso trattato da Kirchner e soci, può essere visto come intersezione di diverse forme di primitivismo. Tutto ciò punta al ritorno o alla ricreazione dell’Urzustand, di una condizione primaria, originaria, antica, arcaica (tutte componenti semantiche del prefisso germanico Ur-). Tutto questo ricrea la vita nei mari del sud senza necessariamente dovercisi recare, dimostrando la fascinazione da parte di Kirchner. A differenza degli altri soci della Brücke, Kirchner è l’unico ad ampliare il proprio lessico aprendosi all’influsso dell’arte indiana. Stimolato dalla collezione del Museo di Etnografia di Dresda e dall’arte di Gauguin, Kirchner intensifica la frequentazione delle culture straniere nella Biblioteca d’Arte Centrale dei Musei di Dresda. Scopre in questo modo l’opera dello storico inglese John Griffiths sulle pitture di Ajanta, corredati da numerose tavole ed illustrazioni.

Date

  • 2018-12-21

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion
  • Non-peer-reviewed Article
  • Articolo non peer-review

Format

  • application/pdf

Identifier

10.13125/medea-3192

urn:nbn:it:unica-24038

Relations