• The Openness Toward the Alien and the Hard Human Regeneration in Clifford Simak's Way Station
  • L'apertura all'alieno e la difficile palingenesi umana in Way station di Clifford D. Simak
  • Nieddu, Francesco

Description

  • The extraterrestrial alien is one of the basic archetypical icons of science-fiction narrative, a symbolic space for unconscious projections of the human soul, from its fears to its hopes. While the classic representation of the alien tends to be negative, as the well-known image of the wicked monster that threatens humanity, the evil to eradicate, there are also positive representations that make of it almost a divine model.Clifford Simak's work surely belongs to the latter tendency. For him, the alien is the result of a process of abstraction and condensation of the best human qualities.Way Station represents a whole alien community which, for its features, has to be interpreted as a future wishful humanity; a humanity placed at a superior evolutionary stage that concerns the moral rather than the physical qualities and that has allowed the construction of a utopian society. Simak's utopia serves two goals: the first is the critical comparison with actual human society; the second in an ethical plea. What is offered here is a new system of values that is the hallmark of alien society which, through the development of knowledge and the direct access to transcendence, manages to interpret the relationship to diversity as an indispensable resource directed toward mutual enrichment. The alien is symbolically a tool of elevation for humanity: it is used to practice and enhance the feeling of respectful living together characterized by the comprehension of the holiness of life. It is an urge for the ideal that imposes on humanity great sacrifices and that reveals itself as a painful tension towards a renewal. 
  • L’alieno extraterrestre è una delle icone archetipiche fondamentali della narrativa fantascientifica, luogo simbolico delle proiezioni inconsce dell’animo umano, dalle sue paure alle sue speranze. Se la rappresentazione classica dell'alieno tende a essere negativa, traducendosi nell'immagine ben nota del mostro malvagio che minaccia l'umanità, figura del male da estirpare, non mancano le rappresentazioni positive che ne fanno una sorta di modello divino.L'opera di Clifford D. Simak appartiene sicuramente a quest'ultimo indirizzo. In lui l’alieno risulta da un processo di astrazione e condensazione delle migliori qualità umane.In Way Station viene rappresentata un intera comunità aliena che per le sue caratteristiche è da intendere come un’auspicata umanità futura, un’umanità colta in uno stadio evolutivo superiore che interessa più le qualità morali che quelle fisiche e che ha permesso la costruzione di una società utopica. L’utopia simakiana serve due scopi: uno di confronto/critica della società umana; l’altro di esortazione morale. Quello che si propone è un nuovo sistema di valori proprio della civiltà aliena che, attraverso lo sviluppo della conoscenza e l'accesso diretto alla trascendenza, ha saputo interpretare il rapporto con la diversità come un’insostituibile risorsa orientata all’arricchimento reciproco. L’alieno è simbolicamente un veicolo d’ascesi per l’umanità: serve per esercitare e sviluppare il sentimento di rispettosa convivenza all'insegna del riconoscimento della sacralità della vita. Uno slancio verso l'ideale che impone all'uomo considerevoli sacrifici e si configura come una dolorosa tensione al rinnovamento.

Date

  • 2018-12-21

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion
  • Peer-reviewed Article
  • Articolo peer-review

Format

  • application/pdf

Identifier

10.13125/medea-3422

urn:nbn:it:unica-24051

Relations