Description
- This introduction intends to introduce screens as a subject and theme present throughout the history of mankind. The essay discusses Narcissus’ fount as the first (mythological) screen, the mirror as the first man-made object reflecting his image, and subsequently all the other artifacts capturing one’s image: portraits, photography, and cinematic screens, up to computer and cell phone displays. Screens in general reflect man’s uneasiness once confronted with his own image. With the advent of a digital society screens have become the reflections of users who delegated their mental faculties to them. So Alzheimer is now the perfect metaphoric illness of the XXI century. Man emptied by Alzheimer is perfectly represented by the zombie, a popular figure in horror movies that has as its forerunner the aphasic Lazarus of John’s Gospel.
- Questa introduzione si propone di illustrare la presenza dello schermo nella vita dell’uomo: da quello acqueo della fonte di Narciso allo specchio, al ritratto, alla fotografia, allo schermo cinematografico fino a quello del computer e del cellulare. Non semplice superficie che rimanda l’immagine dell’uomo, ma spesso prova di multiforme disagio psicologico, lo schermo, con l’avvento del digitale, è divenuto riflesso di un utente che gli ha delegato le sue facoltà mentali e mnemoniche, fino a fare dell’Alzheimer la malattia-metafora del XXI secolo. Dall’uomo che è stato svuotato dall’Alzheimer si arriva alla figura orrifica e afasica dello zombie, prefigurato dal Lazzaro del vangelo di Giovanni.
Date
Type
- info:eu-repo/semantics/article
- info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Format
Identifier
Relations