• Will Eisner's "Impossible Structures". Urban Chronotopes in Central City and Dropsie Avenue
  • Le “architetture possibili” di Will Eisner. Cronotopi urbani da Central City a Dropsie Avenue
  • Paladin, Nicola

Description

  • The role of urban space and its representation constitute two focal elements in the work of Will Eisner. The majority of his production – from The Spirit to Dropsie Avenue – is set within fictional urban contexts well attributable to New York and, although those scenarios apparently function as a mere backdrop to the main scene, they influence the very structure of the stories.This article aims at comparing the most relevant urban universes in Will Eisner's production – Central City in The Spirit and Dropsie Avenue in the A Contract with God trilogy –, in order to show how they both are grounded on a cyclical spatio/temporal structure, derived from the bachtinian notion of chronotope. In particular, the purpose of this analysis is to demonstrate how the representation of spatiality proves to be a fundamental component in Eisner's graphic narratives in so far as it is able to impact plots. Michail Bachtin's analysis of the chronotope in Greek romance provides a theoretical framework which will highlight some common mechanisms that can be identified in Eisner's work as well, and which confirm the chronotopic structure of his diegetic universe, and concur to attest the crucial role of the architecture of the narrative space both in determining the mobility of human characters and consequently in developing the stories.  
  • Il ruolo dello spazio urbano e la sua rappresentazione sono due aspetti centrali nell'opera di Will Eisner.In effetti, la maggior parte della sua produzione – da The Spirit a Dropsie Avenue – è ambientata in universi urbani facilmente identificabili con la città di New York, e, sebbene tali scenari svolgano apparentemente la funzione di fondali, il loro ruolo e la loro rappresentazione influenzano la struttura stessa delle trame.L'intenzione di questo articolo è mettere in relazione gli spazi urbani dei due principali universi narrativi nell'opera di Will Eisner – Central City in The Spirit e Dropsie Avenue nella trilogia di A Contract with God -, dimostrando come entrambi siano organizzati su una struttura spazio/temporale ciclica tipica della definizione bachtiniana di cronotopo. In particolare, all'interno di tale interconnessione, si vuole dimostrare come la spazialità costituisca un elemento fondamentale delle opere di Eisner al pari dei personaggi al punto da essere in grado di influenzarne le trame. In questo senso si ricorrerà alla teoria elaborata da Michail Bachtin sul cronotopo nel romanzo greco, evidenziando alcuni meccanismi analoghinelle opere di Eisner, i quali, da un lato confermano la struttura cronotopica dell'universo diegetico eisneriano, e dall'altro sanciscono il ruolo determinante dell'architettura dello spazio narrativo nel determinare la mobilità dei personaggi e di conseguenza nello sviluppo delle trame. 

Date

  • 2018-05-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations