• Translating the Impossible into Image. Funambulism and Science Fiction in the Cinema of Werner Herzog
  • Tradurre l’impossibile in immagine. Funambolismo e (fanta)scienza nel cinema di Werner Herzog
  • Lino, Mirko

Description

  • This paper investigates the deep relationship between the films of German filmmaker Werner Herzog and the conceptual category of the impossible, especially the cinematic representation of something which can be defined as “unrepresentable”. The analysis focuses on the stylistic modes that contributed to making Herzog’s cinema recognizable, with attention to the following interrelated items:1) The cinematographic technique of the “ecstatic truth” (Prager, 2007);2) The conceptualization of the gaze and the vision within the filmic text through stories and settings linked to the motifs of the challenge and the titanic enterprise (Grosoli and Reiter, 2000; 2016).Thanks to the formal analysis of a corpus of fiction and documentary films, this paper tries to define funambulism and science in Herzog's filmography as instruments which convey on screen and in the viewer’s gaze stories, environments and landscapes that are poetically linked to the motif of the impossible.
  • In questo contributo viene indagata la profonda relazione dei film di Werner Herzog con la categoria concettuale dell’impossibile e con i modi della sua rappresentazione cinematografica.L’analisi che segue si concentra sulle modalità stilistiche che hanno reso riconoscibile il cinema del regista tedesco, prendendo in considerazione alcuni aspetti interrelati tra loro:La tecnica cinematografica della “verità estatica” (Prager, 2007);La concettualizzazione dello sguardo e della visione nel testo filmico attraverso la scelta di storie e ambientazioni particolari, dove emergono i motivi della sfida e dell’impresa titanica (Grosoli e Reiter, 2000; 2016).Grazie all’analisi formale e tematica di un corpus di film e documentari, il contributo prova a definire i motivi del funambolismo e della scienza nei film del regista come strumenti che traducono sullo schermo e nella percezione dello spettatore ambienti e storie che rimandano a imprese e sfide impossibili nel cinema.

Date

  • 2019-07-17

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations