• When mockumentary gets Italian: Il ritorno di Cagliostro along the lines of Forgotten Silver
  • Quando il mockumentary si fa italiano: Il ritorno di Cagliostro sulla scia di Forgotten Silver
  • Broccio, Emanuele

Description

  • Playing on a fusion between the aesthetic strategies of the documentary as a genre and the discursive features of the fiction, Il ritorno di Cagliostro (Ciprì and Maresco: 2003) should be classified within that filmic category called mockumentary. The following essay will analyse first how the techniques used put the spectator in a continuous oscillation between the feeling of witnessing real-life situations and the suspicion of fiction. The alternation of the two systems, around which the film is structured, thus dynamically characterizes the communication pact. Secondly, we will examine Forgotten Silver by Peter Jackson which is the foreign model that acts behind Ciprì and Maresco’s formal choices, highlighting how the most significant difference can be traced on a thematic level. Subject, setting and plot, they all contribute – often in the forms of the grotesque – to a lucid and radical critique of Italian political and religious institutions. Finally, the study thus conducted will allow us to recognise Il ritorno di Cagliostro as an attempt to respond to today's need of the cinema for a return to reality.
  • Giocato sulla fusione tra le strategie estetiche di un documentario e segnali discorsivi che ne metton in evidenza il carattere finzionale, Il ritorno di Cagliostro (Ciprì e Maresco: 2003) va inscritto all’interno di quella categoria filmica felicemente battezzata mockumentary. In un primo momento, l’indagine analizzerà come le tecniche utilizzate sollecitino una continua negoziazione dell’orizzonte di attesa spettatoriale che oscilla tra l’impressione di situazioni veridittive e il sospetto che si tratti di un’opera di natura esclusivamente immaginaria. In un secondo momento, si prenderà in esame Forgotten Silver di Peter Jackson quale modello straniero che agisce dietro le scelte formali dei due registi siciliani, mettendo in risalto però come lo scarto più significativo sia tracciabile a livello tematico: il soggetto, l’ambientazione e l’intreccio esplicitano infatti – tra le pieghe del grottesco – una critica lucida e radicale alle istituzioni italiane, politiche e religiose.  Lo studio così condotto permetterà infine riconoscere in Il ritorno di Cagliostro il tentativo di rispondere alla necessità odierna di un di ritorno al reale e al suo referente.

Date

  • 2019-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations