• ‘In memory, perhaps’: Howard Brenton’s stage fictions as historiographical criticism
  • ‘In memory, perhaps’: la finzione scenica come critica della verità storiografica nella drammaturgia di Howard Brenton
  • Cantoni, Vera

Description

  • Historical drama embodies the conflict between factual truth, the artistic fiction of representation and the reality of people and objects on stage. It can therefore be employed, especially when realistic in form, to support a version of events, by letting everybody see its repetition. But by highlighting fictionality or conventions it can also be harnessed to challenge the reliability of any reconstruction of the past.The latter possibility, widely employed in contemporary playwriting, is investigated here by focusing on the exemplary case of Howard Brenton. His works often show up the opaqueness and unreliability of documents and accounts (The Romans in Britain, 1980; H.I.D. – Hess Is Dead, 1989; In Extremis, 2006). And they combine the patent fiction on stage and the intimate human reality of actors and spectators so as to question the received image of iconic figures (The Churchill Play, 1974; Anne Boleyn, 2010; Lawrence after Arabia, 2016).
  • Il dramma storico è un genere paradossale per come incarna il conflitto fra verità fattuale, finzione artistica e realtà concreta delle persone e degli oggetti in scena. Per questo si presta, soprattutto se realistico, a consolidare una versione degli eventi, ripetendola sotto gli occhi di tutti, ma anche, sottolineando la finzionalità o le convenzioni, a mettere in dubbio l’affidabilità di qualunque rievocazione del passato.La seconda possibilià, diffusa nella drammaturgia impegnata contemporanea, è qui illustrata attraverso il caso – esemplare per qualità e quantità – di Howard Brenton. Le sue opere spesso denunciano l’inaffidabilità la possibile manipolazione dei documenti (The Romans in Britain, 1980; H.I.D. – Hess Is Dead, 1989; In Extremis, 2006). E l’ovvia falsità di quanto avviene in scena si combina con l’intima realtà umana di attori e spettatori mettendo in discussione la vulgata su figure iconiche (The Churchill Play, 1974; Anne Boleyn, 2010; Lawrence After Arabia, 2016).

Date

  • 2020-02-23

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations