• Bob Dylan and the Strummers. Popular Music in Italian Narrative after 1977
  • Bob Dylan e gli strimpellatori. La popular music nella narrativa del Settantasette e dintorni
  • Porciani, Elena

Description

  • In this article I will analyse a corpus of Italian narratives set in Italy in the second half of the 1970s. My purpose is to show that the act of listening to popular music and sometimes singing or writing songs as represented in these narratives is part of young characters’ dissent towards the political and social system of those years. In the first section I will give a short survey of the methodological and cultural premises of this study. In particular, I will pay attention to the musical debate of those years, which tended to praise political songwriting against pop music. In the following sections I will tackle the various nuances of the relationship between representations of dissent and musical references, especially to Italian ‘cantautori’ and Bob Dylan, in Porci con le ali by Rocco and Antonia (1976), Boccalone by Enrico Palandri (1979), Altri libertini by Pier Vittorio Tondelli (1980), and other works that have marked the rise of Italian new fiction between the late Seventies and the beginning of the Eighties. In the final Appendix I will briefly examine two novels of the first decade of the 21st Century – Occidente per principianti by Nicola Lagioia (2004) and Piove all’insù by Luca Rastello (2006) – suggesting that literary references to Bob Dylan and popular music have lost their direct connection to dissent.
  • In questo articolo analizzerò un corpus di testi narrativi italiani ambientati in Italia nella seconda metà degli anni Settanta. Il mio obiettivo è mostrare che la rappresentazione dell’atto di ascoltare ‘popular music’, talvolta anche di suonare o scrivere canzoni, fa parte del più generale dissenso dei giovani protagonisti nei confronti del sistema sociopolitico di quegli anni. Nel primo paragrafo riassumerò le premesse metodologiche e culturali di questo studio, prestando particolare attenzione al dibattito musicale degli anni Settanta, che tende a schierarsi dalla parte del cantautorato politico contro la musica pop. Nei paragrafi successivi affronterò le varie articolazioni del rapporto tra le rappresentazioni del dissenso e i riferimenti musicali, specialmente ai cantautori italiani e a Bob Dylan, in Porci con le ali di Rocco e Antonia (1976), Boccalone di Enrico Palandri (1979), Altri libertini di Pier Vittorio Tondelli (1980) e altre opere che hanno segnato l’ascesa della nuova narrativa italiana fra la fine degli anni Settanta e l’inizio degli anni Ottanta. Nell’Appendice esaminerò brevemente due romanzi degli anni Zero – Occidente per principianti by Nicola Lagioia (2004) and Piove all’insù by Luca Rastello (2006) – suggerendo che i riferimenti letterari a Bob Dylan e alla ‘popular music’ hanno perso la loro lineare connessione con il dissenso.

Date

  • 2020-05-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations