• Il potere euristico dell’agapismo nella filosofia di Peirce
  • The Heuristic Power of Agapism in Peirce’s Philosophy
  • Ibri, Ivo Assad

Subject

  • Peirce
  • mente
  • materia
  • idealismo
  • realismo
  • evoluzionismo
  • agapismo
  • euristico
  • Peirce
  • Mind
  • Matter
  • Idealism
  • Realism
  • Evolutionism
  • Agapism
  • Heuristic

Description

  • La prima parte di questo saggio offre un’analisi del testo “La legge della mente”, in cui Peirce teorizza il potere di crescita e diffusione delle idee e formula la sua risposta alla classica domanda riguardo al modo in cui la mente possa influenzare la materia. A partire da un’analisi centrata sul duplice significato semantico della parola "affetto", il lavoro intende mostrare come la rottura da parte di Peirce con il dualismo cartesiano di mente e materia conduca a una sostanziale identità tra idealità e realtà per mezzo di una fusione metafisica di realismo e idealismo, in cui la materia viene considerata esclusivamente come un caso particolare della mente. La seconda parte mostra come le diverse forme di evoluzionismo discendano dalle tre categorie, ponendo in evidenza il concetto di agapismo, la dottrina dell’amore cosmico e creativo. Nella parte finale viene mostrato come il legame tra realismo e idealismo, così come le considerazioni di Peirce sull'evoluzionismo, costituiscano aspetti essenziali in vista di una giustificazione del successo storico della nostra capacità umana di elaborare congetture, ovvero di proporre ipotesi di successo per spiegare i fatti.
  • The first part of this essay provides an analysis of the text “The Law of Mind”, in which Peirce theorizes about the power of growth and spreading of ideas and also presents his response to the classic question about how mind can influence matter. We intended to show, from an analysis focused on the dual semantic meaning of the word “affect”, how the author’s rupture with the Cartesian dualism between mind and matter implies in a substantial identity between ideality and reality by means of a metaphysical merging of realism and idealism, where matter is taken to be only a special case of mind. The second part shows how the forms of evolutionism are drawn from the three categories, highlighting the agapism, the doctrine of cosmic and creative love. Finally, we shall argue on how the association between realism and idealism, as well as the considerations of the author’s evolutionism, constitute vital aspects for the justification of the historical success of our human capacity for conjecturing, viz., for proposing successful hypothesis to explain the facts.

Date

  • 2013-10-31

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations