• Figure dell’assenza tra Salomon Maimon, Emmanuel Lévinas e Walter Benjamin
  • The figure of absence among Salomon Maimon, Emmanuel Lévinas and Walter Benjamin
  • Polari, Massimiliano

Subject

  • Assenza
  • Concreto
  • Contingente
  • Improvvisamente
  • Altro
  • Differenziale
  • Frammezzo
  • Discontinuità
  • absence
  • concrete
  • contingent
  • suddenly
  • other
  • differential
  • between
  • discontinuity

Description

  • This text intends to propose a theoretical reflection on the path proposed by Salomon Maimon and Emmanuel Levinas, inspired by the philosophical aporie of the dialogue Parmenides of Plato on the theme of exaìphnes. Certainly both in the reflection of Levinas and in the reflection of Maimon acts a strongly Jewish force, that inspire our themes: Maimon for the complete resolution of the empirical in the intellect can take place only in the promised land of the infinite, for Levinas, the chiasm between the absolutely Other, which manifests itself escaping at the same time in the face of the other calls us continually to make exodus from ourselves. In the concrete, in that, which has no place, in the break, in the absence, in the discontinuity und in the highly contingent there is the element, that is the true transcendental mediation-element that binds reality, not in the categories of the intellect that provide us only a reality, that is valid for the our perception and objective representation or for a posthumous, fictitious facts. As tertium non datur between these two positions - the infinite intellect of Maimon und the perennial exodus from themselves in Lévinas – we intend to take an absent place of the xynòn or of the absent with (cum), that combines with a paradoxical blending the absolute nominalism of Hume with the world of Plato's ideas: the place of a absurd, absent homeland.
  • Il presente testo intende proporre una riflessione lungo il cammino teoretico proposto da Salomon Maimon ed Emmanuel Lèvinas, prendendo spunto dall’aporia filosofica del dialogo Parmenide di Platone riguardante il tema dell’ exaìphnes. Certamente entro le riflessioni di Lèvinas che in Maimon agisce fortemente una vis giudaica, che ne ispira i temi: per Maimon la risoluzione completa dell’empirico può aver luogo solo nella terra promessa dell’intelletto infinito, per Lèvinas il chiasmo tra l’assolutamente Altro, che si manifesta sottraendosi al tempo stesso nel volto dell’altro, ci chiama continuamente a far esodo da noi stessi. Nel concreto, in ciò che non ha luogo, nella pausa, nell’assenza e nella discontinuità, nel sommamente contingente, si trova il vero trascendentale quale elemento di mediazione che lega la realtà, non nelle categorie dell’intelletto che ci forniscono solo una realtà valida per la Wahrnhemung (percezione) e la objektive Vorstellung (rappresentazione oggettiva), ovvero una realtà postuma, fittizia. Come tertium non datur tra queste due posizioni - l’intelletto infinito di Maimon o l’esodo perenne da se stessi in Lèvinas – intenderemo porvi lo xynòn, ovvero un cum assente che coniuga in un paradossale intreccio il nominalismo assoluto di Hume con il mondo delle idee di Platone: il luogo assurdo di una patria assente.

Date

  • 2014-10-19

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations